Redenen waarom je als stichting moet investeren in een degelijke administratie.

Vennootschaps belastingplichtig Voor je het weet ben je vennootschapsbelastingplichting. Vanaf het moment dat je 15.000 euro winst maakt of de organisatie maakt in 5 jaar tijd meer dan 75.000 euro winst, moet er VPB afgedragen worden. Stichtingen zijn bedoeld als goed doel en hebben meestal geen winstoogmerk. Het is niet makkelijk om donaties te werven…

Vennootschaps belastingplichtig

Voor je het weet ben je vennootschapsbelastingplichting. Vanaf het moment dat je 15.000 euro winst maakt of de organisatie maakt in 5 jaar tijd meer dan 75.000 euro winst, moet er VPB afgedragen worden. Stichtingen zijn bedoeld als goed doel en hebben meestal geen winstoogmerk. Het is niet makkelijk om donaties te werven en de juiste founding partners aan je te binden. Wanneer je eenmaal investeringen binnenhaalt, is belasting afdragen over je wervingen het laatste wat je wilt.

De meeste stichtingen komen niet snel aan die winst. Toch is het belangrijk om goed op te letten. Wanneer je onvoldoende inzicht hebt in aftrekbare- en niet aftrekbare kosten dan loop je het risico winst te hebben gemaakt. Achteraf kan dit grote gevolgen met zich meebrengen. Het is lastig om deze gevolgen nog door een boekhouder te laten corrigeren. Voor stichtingen met een ANBI-status betekent dit zelfs dat ze deze status met dergelijke winsten kunnen verliezen.
Wanneer de administratie niet op orde is, is het een hele puzzel om nog achteraf onderbouwing te vinden en te verwerken in de boekhouding die dit soort gevolgen kunnen voorkomen.

De rol van de penningmeester

Een penningmeester heeft de taak om goed in het vizier te hebben wat de inkomsten en uitgaven zijn zodat er geen tot niet teveel winst wordt gemaakt én er een goede begroting kan worden neergelegd voor het nieuwe jaar. In de praktijk zie je dat de penningmeester wel een financiële achtergrond heeft maar niet fiscaal is onderlegd. Een professionele financieel adviseur met een fiscale achtergrond kan goed uitleggen welke kosten wel of niet aftrekbaar zijn. Ieder jaar kunnen hier wijzigingen in zijn aangebracht door de overheid. Een adviseur is altijd op de hoogte van recente ontwikkelingen en zoekt uit wat voor jullie stichting van toepassing is.

Begroting

Dit is cruciaal om goed te kunnen begroten voor het nieuwe jaar. Een correcte begroting helpt de stichting bij het inzichtelijk krijgen van wat er nodig is. Zo kan je gerichter om donaties vragen voor een bepaalde fondsenwerving. Donateurs zijn immers meer geneigd te doneren ter ondersteuning van een specifiek omlijnd doel. Een transparante boekhouding en een juiste begroting helpt om te weten waar er meer middelen nodig zijn en om acties te plannen ter bevordering van het doel van de stichting. Dit doe je o.a. door de boekhouding na te kijken wanneer je denkt dat alles goed in ingeboekt. Een nacalculatie biedt kansen om geld te besparen voor nu en of in de toekomst. Deze stap wordt nog wel eens overgeslagen door de penningmeester terwijl dit het meest makkelijk geld oplevert.

Personeel of niet?

Vaak werken stichtingen met vrijwilligers. Je moet vrijwilligersovereenkomsten hebben om transparantie te kunnen overleggen. Je loopt al snel het risico mensen onbedoeld in loondienst te hebben en dan is sprake van een zogeheten schijnverhouding. Vergoedingen voor vrijwilligers mogen ‘slechts’ 1800 euro per jaar bedragen. Is dat meer, dan kan dat worden gezien als werkgeverschap en moet je loonbelasting betalen. Het is daarom cruciaal om je personeelsdossier op orde te hebben en is verplicht om bij te houden voor de belastingdienst. Zo voorkom je onnodige en onvoorziene kosten.
Daarbij houd je goed in de gaten wat je vraagt van vrijwilligers.

Vragen voor stichtingen

Zijn jullie een stichting en willen jullie nu wel eens weten hoe jullie er écht voor staan? Door samen met onze financieel adviseur om tafel  te gaan krijgen jullie snel inzicht in waar nog kansen liggen om geld te besparen en te creëren en op een effectieve manier  in te zetten voor jullie doel.

Voor meer informatie neem contact op met AXJA Administraties.